A cikkben leírt munkafolyamatot mindenki saját felelősségére alkalmazza, a cikk írója nem vállal felelősséget az esetleges károkért.
A cikk a hyundaiaccent.atw.hu tulajdona, tulajdonosának engedélyével került megosztásra.
Jó bütykölést!
Hozzávalók:
1 db. Honda Dio robogó, Jelen esetben egy tárcsafékes AF-18. (AF-25?)
1 db. teleszkóp felújító készlet
szerszámok
Türelem és kitartás. (jó sok kitartás)
A robogót sztenderre állítottam, és egy dobozt raktam a hasa alá, hogy az első keré a levegőbe emelkedjen.
Először is le kell szedni a robogó elejéről a burkolatot. Ezt szemből három nagy csillagfejű csavar tartja, hátulról négy kicsi.
(Ez típusonként változhat)
A teleszkópokat tartó csavarokat így már el tudjuk érni. De mielött kicsavarnánk őket elöbb szereljük le a km óra meghajtó
spirált és a féknyerget. (Tárcasfékesnél van még egy csavar, ami a teleszkóp szárához rögzíti a fékcsövet, dobfékesnél nem
tudom, hoogy van e.). Én a kerékkel együtt vettem ki a teleszkópokat, mert az előző tulaj fordítva rakta fel a gumit a
kerékre és most menetirány szerint hátrafelé gurul az első kerék. Dobfékesnél mindenképp ajánlott leszedni a kereket, a
fékbowden miatt. Ezután a kereket félre lehet lógatni, vagy a km spirált leszedve elrakhttjuk az útból..
Teleszkópok leszerelése:
A telókat két két db 12-es csavar tartja. Ezeket kicsavarva a teleszkópok lefelé húzva kijönnek.
A teleszkópokat kicsit lemostam, majd következett a szétszerelés.
Vegyük le a gumi porvédőt.
Majd egy hegyes szerszámmal (ár), vagy zégergyűrű fogóval szedjük ki a zégergyűrűt.
A felső műanyag gyűrűvel viszont meggyűlt a bajom. Az egyik annyira be volt állva, hogy a teleszkóp belső fém hengeres része meg sem mozdult.
A másik könnyedén mozgott, így azzal kezdtem.Persze nem akart szétjönni, így valahogy meg kellett gyengítenem a műanyag gyűrűt.
(Én nem fúróval álltam neki, mint a fórumon írták, mert azokat a képeket elnézve a telszkóp belseje is igencsak megsérült, ami az összeszerelés után jelentősen lerövidítheti a teló élettartamát.)Tehát valami nem brutális eszközzel álltam neki.
A fórumon bemutatott, fúrógéppel szétszedett teleszkópon jól láthatóak a fúrószár okozta sérülések.
Először is sok wd-40, majd egy akkora csavarhúzóval, ami pont befér a résbe, nekiálltam: Gázlánggal izzásig melegítettem a csavarhúzót! majd a műanyag gyűrűbe szép lassan egy lyukat olvasztottam amíg át nem égettem az egész gyűrűt.
Ezután már szét lehetett húzni a teleszkópot.
Ekkor vált láthatóvá a belseje, ami tele volt kosszal. Kijött a belső rúd, a felső műanyag gyűrű és a felső kicsi rugó.
Az alsórész viszont meg sem mozdult.
A rugók alsó holtponti állásban voltak berohadva. Tehát ezért nem rugózott semmit a robi.
Az alsó műanyag "tányérba" jó hosszú fúrószárral egy nagy lyukat fúrtam, vigyázva, hogy meg ne sértsem a teleszkóp belső oldalát, majd a lyukba helyezett fém kampóval nagynehezen ki tudtam húzni a második nagyobb rugót és a tányért is. Az alsó hengeres gumibak pedig szépen kipotyogott.
A nagy nehezen szétszedett teleszkóp.
Az alsó műanyag "tányéron" jól láthatóak a fűrógéppeé kifúrt lyukak,
amin keresztül a kampóval be tudtam nyúlni és kihúzhattam a második rugót is.
A másik teleszkópot hasonlóképp szedtem szét kicsit több szívással...
Eztután brigéciollal elmostam mindent.
Ez mind benne volt.
A teleszkóp alkatrészeit átmostam rozsdamaróval, majd alaposan megcsiszoltam elöbb durvánbb, majd finomabb csiszolópapírral. Ehhez készítettem egy "Speciális eszközt".
Egy alumínium rúd külsejére csavart csiszolópapírral a teleszkóp belsejét is meg tudtam tisztítani az évtizedes kosztól és rozsdától.
Csiszolás belülről
A belső rúd külső részét finom csiszolópapírral megcsiszoltam, eltüntetve a rozsdafoltokat.
Ha minden szép sima, akkor következhet az összeszerelés:
Ilyen volt, ilyen lett...
Az összeszerelés:
A teleszkóp részei:
Először is minden legyen szép tiszta.
Mivel a Honda Dio Manual zsírt említ a teleszkópnál, így én is bezsíroztam az alkatrészeket összeszerelés elött.
A zsír miatt előfordulhat, hogy vákuum keletkezik a csőben és a teleszkóp megszorúl. Ezellen az alsó műanyag betét átfúrásával védekezhetünk:
Tehát, visszakerült a gumibak, és az új nagyobb rugó, Ezután a műanyag "tányért" a teleszkóprúd végére húztam, majd ez is a teleszkóp házba került. Erre ráhúztam a kicsi rugót, majd a műanyag gyűrű következett.
Ha tudjuk, akkor nyomjuk össze a teleszkópot valamivel ,így könnyebb lesz ráhelyezni a zégergyűrűt, különben folyton szétugrana az egész.
Ha bent van a gyűrű, akkor már csak a porvédő gumit kell rátenni és el is készültünk.
Extra védelemként a por és eső ellen, két félbevágott Simson porvédő gumiharmónika is felkerült a teleszkópokra.
Összeszerelésnél a teleszkópokat egyenként szereltem vissza a kormányra. Így könnyebben ment. Két 12-es csavar meghúz, majd jöhet a másik teló, legvégül pedig a kereket és a féket szereljük vissza.
És már örülhetünk is a remélhetőleg hosszú életű felújított teleszkópjainknak.