Első alanynak a kilóméteróra spirált választottuk (ezt azt hiszem még sosem írtam ki ilyen hosszan).
Funkciója: A km meghajtó által átvett fordulatot továbbítja a km óra felé.
Típusai: mechanikus és digitális. A többség még a mechanikus verzióval fut, a digitális átvitel a 2000-es évek közepén kezdett jobban térhódításba.
Részei:
- bowdenhéj vagy más néven bowden külső. Ez egy gumis jellegű anyagból készült, ami legtöbbször egy körkörösen felfelé haladó fémszalagot vesz körbe. Ezzel kialakítottak egy olyan csövet, ami felxibilis, így bírja a hajtogatást.
- spirál, vagy más néven belső. Ez a nevéből fakadóan spirálisan tekert fém szál szintén egy flexiblis többségében kör-rudat képez. A két végére forrasztott fém négyzetacél darab adja át a hajtást az óra felé.
- Digitális verzió esetén egyben van a km meghajtóval.
Hibalehetőségek:
- letörik a vége, a kör-rúd magában nem képes átadni a hajtást, és rövid is lesz. Eldarálódás esetén szintén nem megy át a fordulat.
- a külső burkolat szétreped, kilyukad, a víz befolyik a belsőhöz és összerohasztja az alkatrészt.
- a rögzítő elemek adják meg magukat, működéskor a fordulat hatására ledobja magáról a spirált.
- digitális verziónál szálszakadás léphet fel, vagy egyszerű kontakthiba a felső csatlakozásnál.
Mire figyeljünk vásárláskor?
- Legbiztosabb megoldás, ha tudjuk a robogónk pontos típusát (gyártó, típus) és évjáratát. Bizonyos típusoknál a motorblokk típusára is szükség lehet.
- Ha ezeket az infókat nem tudjuk, vagy csak egy részét, akkor a következőket kell figyelnünk: Bowdenkülső, bowdenbelső hossza; alsó és felső csatlakozó típusa, hollanderes csatlakozás esetén a menetméretet.
- Ha megvan a spirál, 1-2 évente megéri a téli leálláskor (már aki leáll) kiszerelni és kiszedve a belsőt áttörölni és finoman megolajozni.
Ha tetszett a cikk, nyomj rá egy like-ot. Ha máskor is szeretnél értesülni írásainkról, webshopunk újdonságairól, kövess minket a Facebookon, és iratkozz fel a hírlevelünkre az oldal alján!