Süti tájékoztató

A weboldalunk cookie-kat használ, hogystatisztikákat készíthessünk, fejleszthessük szoolgáltatásainkat. Ennek köszönhetően magasabb felhasználói élményt nyújthatuk. A cookie-k nem tárolnak személyes adatokat. Ha tovább használja honlapunkat azzal hozzájárul a cookie-k használatához. Részletes leírás

Menü

Honda Dio teleszkóp felújítás

Honda Dio teleszkóp felújítás Egy sokaknak ismerős, de annál velősebb problémára kerestünk megoldást, megjavítottunk egy Honda Dio első teleszkópot.

A cikkben leírt munkafolyamatot mindenki saját felelősségére alkalmazza, a cikk írója nem vállal felelősséget az esetleges károkért.
A cikk a hyundaiaccent.atw.hu tulajdona, tulajdonosának engedélyével került megosztásra.

Jó bütykölést!

 

Hozzávalók:

 

1 db. Honda Dio robogó, Jelen esetben egy tárcsafékes AF-18. (AF-25?)
1 db. teleszkóp felújító készlet
szerszámok
Türelem és kitartás. (jó sok kitartás)

A robogót sztenderre állítottam, és egy dobozt raktam a hasa alá, hogy az első keré a levegőbe emelkedjen.
Először is le kell szedni a robogó elejéről a burkolatot. Ezt szemből három nagy csillagfejű csavar tartja, hátulról négy kicsi.

(Ez típusonként változhat)
A teleszkópokat tartó csavarokat így már el tudjuk érni. De mielött kicsavarnánk őket elöbb szereljük le a km óra meghajtó
spirált és a féknyerget. (Tárcasfékesnél van még egy csavar, ami a teleszkóp szárához rögzíti a fékcsövet, dobfékesnél nem
tudom, hoogy van e.). Én a kerékkel együtt vettem ki a teleszkópokat, mert az előző tulaj fordítva rakta fel a gumit a
kerékre és most menetirány szerint hátrafelé gurul az első kerék. Dobfékesnél mindenképp ajánlott leszedni a kereket, a
fékbowden miatt. Ezután a kereket félre lehet lógatni, vagy a km spirált leszedve elrakhttjuk az útból..

Teleszkópok leszerelése:

A telókat két két db 12-es csavar tartja. Ezeket kicsavarva a teleszkópok lefelé húzva kijönnek.
A teleszkópokat kicsit lemostam, majd következett a szétszerelés.

Vegyük le a gumi porvédőt.

Majd egy hegyes szerszámmal (ár), vagy zégergyűrű fogóval szedjük ki a zégergyűrűt.

A felső műanyag gyűrűvel viszont meggyűlt a bajom. Az egyik annyira be volt állva, hogy a teleszkóp belső fém hengeres része meg sem mozdult.
A másik könnyedén mozgott, így azzal kezdtem.Persze nem akart szétjönni, így valahogy meg kellett gyengítenem a műanyag gyűrűt.
(Én nem fúróval álltam neki, mint a fórumon írták, mert azokat a képeket elnézve a telszkóp belseje is igencsak megsérült, ami az összeszerelés után jelentősen lerövidítheti a teló élettartamát.)Tehát valami nem brutális eszközzel álltam neki.

A fórumon bemutatott, fúrógéppel szétszedett teleszkópon jól láthatóak a fúrószár okozta sérülések.

Először is sok wd-40, majd egy akkora csavarhúzóval, ami pont befér a résbe, nekiálltam: Gázlánggal izzásig melegítettem a csavarhúzót! majd a műanyag gyűrűbe szép lassan egy lyukat olvasztottam amíg át nem égettem az egész gyűrűt.
Ezután már szét lehetett húzni a teleszkópot.
Ekkor vált láthatóvá a belseje, ami tele volt kosszal. Kijött a belső rúd, a felső műanyag gyűrű és a felső kicsi rugó.

Az alsórész viszont meg sem mozdult.
A rugók alsó holtponti állásban voltak berohadva. Tehát ezért nem rugózott semmit a robi.
Az alsó műanyag "tányérba" jó hosszú fúrószárral egy nagy lyukat fúrtam, vigyázva, hogy meg ne sértsem a teleszkóp belső oldalát, majd a lyukba helyezett fém kampóval nagynehezen ki tudtam húzni a második nagyobb rugót és a tányért is. Az alsó hengeres gumibak pedig szépen kipotyogott.

A nagy nehezen szétszedett teleszkóp.

Az alsó műanyag "tányéron" jól láthatóak a fűrógéppeé kifúrt lyukak,

amin keresztül a kampóval be tudtam nyúlni és kihúzhattam a második rugót is.

A másik teleszkópot hasonlóképp szedtem szét kicsit több szívással...
Eztután brigéciollal elmostam mindent.

Ez mind benne volt.


A teleszkóp alkatrészeit átmostam rozsdamaróval, majd alaposan megcsiszoltam elöbb durvánbb, majd finomabb csiszolópapírral. Ehhez készítettem egy "Speciális eszközt".

Egy alumínium rúd külsejére csavart csiszolópapírral a teleszkóp belsejét is meg tudtam tisztítani az évtizedes kosztól és rozsdától.

Csiszolás belülről


A belső rúd külső részét finom csiszolópapírral megcsiszoltam, eltüntetve a rozsdafoltokat.
Ha minden szép sima, akkor következhet az összeszerelés:

Ilyen volt, ilyen lett...

Az összeszerelés:

A teleszkóp részei:

Először is minden legyen szép tiszta.

 

Mivel a Honda Dio Manual zsírt említ a teleszkópnál, így én is bezsíroztam az alkatrészeket összeszerelés elött.

 

A zsír miatt előfordulhat, hogy vákuum keletkezik a csőben és a teleszkóp megszorúl. Ezellen az alsó műanyag betét átfúrásával védekezhetünk:

 

Tehát, visszakerült a gumibak, és az új nagyobb rugó, Ezután a műanyag "tányért" a teleszkóprúd végére húztam, majd ez is a teleszkóp házba került. Erre ráhúztam a kicsi rugót, majd a műanyag gyűrű következett.

Ha tudjuk, akkor nyomjuk össze a teleszkópot valamivel ,így könnyebb lesz ráhelyezni a zégergyűrűt, különben folyton szétugrana az egész.
Ha bent van a gyűrű, akkor már csak a porvédő gumit kell rátenni és el is készültünk.
 

Extra védelemként a por és eső ellen, két félbevágott Simson porvédő gumiharmónika is felkerült a teleszkópokra.

 
Összeszerelésnél a teleszkópokat egyenként szereltem vissza a kormányra. Így könnyebben ment. Két 12-es csavar meghúz, majd jöhet a másik teló, legvégül pedig a kereket és a féket szereljük vissza.
És már örülhetünk is a remélhetőleg hosszú életű felújított teleszkópjainknak.

Tartalomhoz tartozó címkék: szerelés honda dio tudástár
blog comments powered by Disqus

Keresés